17 Ekim 2010 Pazar

Söz Uçar Tipoğrafi Kalır



Bugün Pazar. Kahvaltıda misafirlerim vardı. Öğleye kadar süren kahvaltı keyfi sonrasında kütüphanemi karıştırıyorum. Bir proje için Amerika’dan getirttiğim 1978, 1982, 1997 yıllarına ait National Geographic dergilerine tekrar göz atıyorum. Reklâmlar daha çok hurufat içerikli.

Aslında bir dergi için tipografi çok önemli. Tipografi, dergi içinde okuyucunun her sayfada karşısına çıkan önemli bir görsel biçimdir. Tipografi okuyucuya hem bilgiyi hem de mesajı biçime dönüştürerek iletir. Onun bu özelliliği, bir derginin görsel kimliği açısından yaşamsal bir öneme sahiptir. Okuyucu tipografi sayesinde neyi satın aldığını, neden satın aldığını tanımlayabilir. Tipografi algılanabilirliğinin ve işlevselliğini artırır.

Kişisel kaanatimi söylüyorum. Benim en beğendiğim dergi Cornucopia'dır. P dergisi kolay okunan gene başarılı bir tasarıma ve tipografiye sahiptir. Bu dergilerin font seçimleri oldukça başarılı. Eskiden Geniş Açı Dergisi vardı, sanırım kapandı. YKY Sanat Dünyamız adlı dergisini de başarılı bulurum. Aslında her derginin belirli bir tarz, kişilik kazanabilmesi için tipografiye olan ihtiyacı büyüktür. Tasarımcılarımızın bir kısmı belki de bu alanda uzmanlaşmalıdır.

Dün gece bir logotype üzerinde 5 kişi fikir birliğine varamayınca, bu hurufat olayı bugünkü yazının konusu oldu. Neyse şimdi balıkçıya gidip lüfer almam lazım.



Abstract:
Today is Sunday. There were breakfast guests. I am reading magazines.Our age is a communication and information age. In crowded city centers working people are surrounded with thousands of visual messages and graphic design products like emblems and logotypes, advertisements, posters, book, magazine and CD covers, newspapers and billboards...